سفر تاریخی اوباما به ژاپن». این همان عبارتی است که چندی پیش در صدر اخبار بسیاری از رسانههای جهان قرار گرفت. آنچه که این سفر را از مابقی برنامهها و رویدادهای روتینِ مرتبط با شخص اوباما متمایز میکند، همانطور که از تیتر مذکور برمیآید، اهمیت و جایگاه تاریخی این سفر است. بعد از گذشت حدود هفتاد سال از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در سال 1945 میلادی، اوباما اولین رئیس جمهور آمریکاست که به خاک هیروشیما پا میگذارد. درباره عواملی که زمینه وقوع این رخداد بزرگ میان ژاپن و آمریکا را به وجود آورده میتوان بسیار سخن راند اما در نگاه اول به نظر میرسد تعلق باراک اوباما به حزب دموکرات و تهای به ظاهر تعاملی وی، در کنار روحِ ترقیخواه و لیبرالیستی حاکم بر فرهنگ امروز مردم ژاپن، از جمله عواملی هستند که به ایجاد چنین رویدادی کمک میکنند. در توضیح عامل دوم، شاید جملات پروفسور کازوهیکو اوداکی؛ استاد دانشگاه نیهون ژاپن کافی باشد که در سفر اخیرش به ایران درباره چگونگی شکلگیری ژاپن مدرن گفته بود: پس از انقلاب میجی، یکی از تغییرات بارز این بود که روش سامورایی به روش کسب و کار و فعالیت اقتصادی تبدیل شد یعنی به جای مردن و جنگیدن، به زندگی کردن توجه شد[.] ضرورتی ندارد که دشمنان قبلی از هم متنفر باشند. حتی ما پس از شکست روسیه در جنگ 1905، روابط دیپلماتیک خودمان را با روسیه آن زمان توانستیم در حد چشمگیری ارتقا دهیم. این روابط تا انقلاب روسیه در سال 1917 ادامه داشت. بنابراین حتی پس از شکست در جنگ هم نیاز نیست دو طرف از همدیگر متنفر باشند» (تجارت فردا، 1394). با این اوصاف دیگر چندان تعجبآور نیست اگر در یک نظرسنجی، بسیاری از مردم ژاپن به سفر اوباما روی خوش نشان دهند (ایسنا، 1395). البته ناگفته نماند در میان ژاپنیها کم نبودند کسانی که داغ جنایات ایالات متحده در کشورشان را سنگینتر از آن میدانستند که با یک مراسم یادبود تشریفاتی سبک شود و یا کسانی که در اعتراض به عذرخواهی نکردن اوباما از مردم ژاپن به خاطر بمباران اتمی دست به تظاهرات خیابانی زدند (همشهری آنلاین و مهر، 1395).
اما از بدو انتشار عکسهای مربوط به مراسم بزرگداشت قربانیان فاجعه هیروشیما، در خبرگزاریهای مختلف دنیا، تنها دنبال تک فریمی بودم که در آن، عکاس لحظهای» را از دل این رویدادِ به ظاهر روتین و سادهی خبری ثبت کرده باشد که بتواند گوشهای از مفهوم بقایای سیاه و فراموش نشدنی جنگ» را به تصویر بکشد. مفهومی که مقدمه این مقاله نیز از دل واکنشهای متعارض مردم ژاپن نسبت به سفر اوباما به دنبال تبیین آن بود؛ فرهنگ مدرن و فراموشکار نسبت به گذشته تاریخی در ساختار جامعه ژاپنی، در برابر فرهنگ سنتی حاکم بر بخشی از مردم ژاپن که بعد از گذشت هفتاد سال هنوز جنایات آمریکا در قبال ژاپن را از یاد نبرده است. برخلاف گزارش تصویری نا امیدکننده رویترز، بالاخره عکسی از خبرگزاری فرانسه جالب توجه بود. عکس به لحظهای اختصاص دارد که نخست وزیر ژاپن بعد از اتمام سخنرانی اوباما، آماده میشود تا پشت میکروفن بایستد. مراسم در محل بنای یادبود فاجعه هیروشیما برگزار شده و پسزمینه عکس شامل سنگهای یادبود جانباختگان، فضای سبز، تودهای از آتش و نهایتا ساختمان عظیمی است که به عنوان تنها بنایی که زیر بمباران به طور کامل تخریب نشده، اکنون نماد صلح هیروشیما است. خطوط افقی و ریتمیک سنگهای موجود در پسزمینه حسی از س و نظم را به وجود آورده و رنگ سبزِ درختان کهنسالی که حجم زیادی از قاب را اشغال کردهاند، فضایی ظاهرا آرام و اطمینانبخش را برای مخاطب ترسیم میکند. در بکگراند همهچیز حالتی ایستا به خود گرفته به جز آتشی که درست وسط این بافت آرام و سبز در حال زبانه کشیدن است. تضاد موجود میان عناصر صحنه از همینجا آغاز میشود. عکاس با بهرهگیری به جا از عمق میدان کم، سوژههای عکس را از پسزمینه جدا و مورد تأکید قرار داده به طوری که توجه بیننده در نگاه نخست به حالت قرارگیری آنان کنار هم جلب میشود. عکاس تعمداً سوژهها را از نقطه طلایی کادر دور کرده و با قراردادن صرف نیمتنه هر دو نفر، آن هم در یک سوم زیرین میانه قاب، نه تنها آنها را از جایگاه قدرت و تسلط دور کرده، بل توانسته انفعال» موجود در فیگور نخستوزیر ژاپن(شینزو آبه) و اوباما را به خوبی منتقل کند که البته این انفعال در تضاد با جایگاه بلندپایه هر دو تمدار قرار میگیرد. اما در همین راستا عکاس بهترین لحظه را برای ثبت گزینش کرده چراکه میزانسن سوژهها پشت به هم و کاملا غیر همدلانه است، چشمها با حالتی شبیه به شرمساری به زمین دوخته شده و چهره هردوی آنان نیز سرد»، نا راحت» و تا حدی معذّب» به نظر میرسد. در واقع عکاس با ترکیببندی نامتعارف و جسورانه خود، بازنمایی متفاوت و منتقدانهای از مناسبات ی ژاپن و آمریکا را به تصویر کشیده تا پوچی و ریاکاری نهفته در رفتار دولتمردان این دو کشور مبنی بر نادیده گرفتن و سکوت درباره گذشته خویش را عیان سازد. عکس به صراحت پرده از این حقیقت برمیدارد که آتش جنگ میان ژاپن و آمریکا خاموش نشدنی است و تاریخ هرگز اجازه نخواهد داد این بزرگداشتها و ادای احترامهای تصنعی و متظاهرانه بتوانند سایهی یکی از خونینترین جنایات تاریخ بشر را از سر این دو حکومت بردارند.
رولان بارت(1915-1980) به عنوان یکی از مطرحترین نظریهپردازان معاصر از جمله کسانی بود که غالبا به عکسهای خبری روی خوش نشان نمیداد و آنها را به سطحی بودن متهم میکرد. به اعتقاد او اینگونه عکسها بدون اینکه هیچ نیتمندی درونشان نهفته باشد تنها دارای یک معنای سر راست ظاهریاند و در متن آنها هیچ عنصر جذاب و به تعبیر خاص خودش پونکتومی» وجود ندارد تا عکس را شایسته کشف و تعمق کند (بارت، 1390). اما عکس حاضر، یکی از نمونههایی است که نشان میدهد فوتوژورنالیسم نوین چگونه میتواند از حد ثبت» یک واقعه یا رویداد خبری بالاتر رفته و با بهرهگیری متفاوت از رمزگان تصویری، متن عکس را با لایههای عمیق معناشناختی ممزوج کند.
منابع:
بارت، رولان (1390) اتاق روشن، چاپ ششم، تهران: چشمه.
http://www.hamshahrionline.ir/details/333620/world/asia
پردهی دوم: دیالکتیکِ انقلاب اسلامی
ژاپن ,اوباما ,عکس ,یک ,مردم ,عکاس ,را از ,را به ,مردم ژاپن ,یکی از ,و آمریکا
درباره این سایت